3 dingen waar je als zp'er niet zonder kan

3 dingen waar je als zp’er niet zonder kan

Loopt je onderneming nog niet zoals je zou willen? Balen! Als je waarde levert en staat te popelen om mensen daar fantastisch mee te helpen is het natuurlijk te gek als je agenda uitpuilt van het werk. De eerste stappen daar naartoe zijn het moeilijkst. Hoe pak je dat nou aan? In dit artikel 3 dingen die je hier gegarandeerd bij helpen. 

Normaal gesproken ben ik van de zachte aanpak, maar vandaag ga ik wat strenger zijn.

Ik vind het namelijk gewoon hartstikke zonde dat wanneer jij een geweldig talent of diepe liefde hebt voor je vak, je moet worstelen om dit aan de man of vrouw te brengen.

In dit artikel deel ik daarom de drie zaken waarvan ik heilig overtuigd ben dat ze je helpen bij het bouwen van een bloeiende onderneming.

1. Verantwoordelijkheid nemen

Lopen de zaken (nog) niet zoals je wilt, dan is er eigenlijk maar één manier om ervoor te zorgen dat dit verandert; verantwoordelijkheid nemen.

Niemand anders dan jij kan ervoor zorgen dat je onderneming beter gaat lopen. Je kunt business coaches raadplegen, gratis webinars volgen en zelfhulpboeken lezen tot je scheel kijkt, maar het heeft allemaal geen zin als je niet daadwerkelijk in actie komt naar aanleiding van deze hulp

Hoop is geen strategie en klanten vallen niet door de brievenbus op de deurmat. Daar zul je iets voor moeten doen en ja, dat is eng en vraagt doorgaans heel wat lef, risico’s en doorzettingsvermogen, maar des te groter de triomf als het lukt.

Verantwoordelijkheid nemen komt in vele vormen. Het kan betekenen dat je persoonlijke issues in de ogen kijkt, essentiële  keuzes maaktbeter luistert naar wat jíj wilt, investeert in kennis of hulp van buitenaf, jezelf een schop onder de kont geeft, of juist een tandje minder doet.

Hoe dan ook, kijk in de spiegel en denk aan wat je wilt neerzetten en hoe lang je daarover wilt doen. Gaat je dat lukken als je doet zoals je gisteren deed?

Je krijgt geen andere toekomst door gisteren te herhalen. 

2. Maak werk van je connecties


Je onderneming is zo sterk als het netwerk wat je om je heen opbouwt. Zonder connecties met anderen is het gewoonweg onmogelijk je onderneming te laten groeien. En juist het maken van connecties met de meest uiteenlopende mensen maakt het ondernemen zo leuk. 

Daarom is de online wereld bijvoorbeeld zo’n fijne plek. Zeker voor mensen die van nature wat introverter zijn kunnen kanalen als Twitter en Instagram een hele fijne eerste stap zijn op weg naar zichtbaarheid en contact met anderen.

Ik denk dat social mediakanalen zoals deze een heel mooie bijdrage kunnen leveren aan de groei van je bedrijf. Maar als ik heel eerlijk ben geloof ik nog altijd meer in de  kracht van écht contact. Zeker als je dienstverlenend werk levert.
Gewoon hup die luie stoel uit, een netwerk bezoeken en mensen in het echt in de ogen kijken. Oprecht luisteren en zonder hoge verwachtingen gesprekken voeren van mens tot mens.

Helemaal voor eigenzinnige zp’ers die een unieke aanpak of visie op hun vak hebben ontwikkeld is persoonlijk netwerken enorm krachtig.
Hoe vaak ik niet hoor dat mensen het in face to face gesprekken veel makkelijker vinden om uit te leggen wat ze doen. Waarom die wetenschap niet in je voordeel laten werken?
Investeren in echt contact betaalt zich altijd terug.

3. Onderhouden van connecties


Connecties maken is één ding, maar ze onderhouden is waar de ware magie gebeurt.
Je kunt natuurlijk al je relaties langs met een lekker stuk taart (ik denk dat dit geweldig zou werken!), maar als je minder breed in je tijd zit is daar het fenomeen ‘nieuwsbrief’.

Nou ben ik altijd erg van de stelling dat de juiste marketingstrategie  persoonlijk moet worden ontwikkeld. Er is in mijn ogen geen ‘one size fits all’ methode. Maar het sturen van een nieuwsbrief is iets wat voor iedere zp’er enorme waarde kan leveren en eigenlijk niet mag ontbreken als basistool voor gezonde marketing.

Ja, ik zou werkelijk iedereen die dit niet doet bij de schouders willen pakken en door elkaar willen rammelen ‘waarom stuur je nog geen nieuwsbrief???’.

Gewoon, omdat een nieuwsbrief één van de meest beproefde manieren is om je met zorg opgebouwde connecties laagdrempelig te onderhouden. Omdat het leidt tot een positieve beeldvorming van je merk en je mensen makkelijker helpt te beslissen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Kortom, een nieuwsbrief is een waardevolle tool om je onderneming en omzet te laten groeien.

En ja, ik weet het, er zijn al zoveel nieuwsbrieven, wat voegt die van jou nou toe? Waar moet je in godsnaam over schrijven? Waar haal je de tijd vandaan? Je hebt het al eens twee keer geprobeerd en dat liep op niets uit.

Goed nieuws!
Voor al die smoesjes uitdagingen hebben we een oplossing 🙂 Want geloof me. Er zit ALTIJD iemand op jouw nieuws te wachten. De kunst is om uit te vinden wat voor jou werkt en hoe.
Maaike kan je er geweldig mee helpen.

Twijfel je nog? Denk nog even aan punt 1.

Wat is het ergste wat kan gebeuren als je het gewoon gaat doen?
En wat is het ergste wat kan gebeuren als je het niet doet? Wat weegt zwaarder?

Verder praten

Wil je verder praten over dit onderwerp? Heb je vragen over het opbouwen van je netwerk of over het sturen van een nieuwsbrief? Stel ze gerust in de besloten Facebookgroep Rots in jouw Branding.

Liever een persoonlijk en vrijblijvend gesprek om te kijken of ik je kan helpen? Kijk dan even hier.

Lees ook deze Creative Soul Solutions:

podcast Cora VerhagenCora Verhagen
Niet jagen maar vragenCora Verhagen
Hoe vul jij jouw tijdlijnCora Verhagen
Ego vs zielCora Verhagen
Relaxed ondernemen dankzij een katalysator projectCora Verhagen
Minimalistisch ondernemenCreative Soul Solutions
Hoe kies je je juiste richtingCreative Soul Solutions
wat past echt bij jou podcast Creative Soul SolutionsCreative Soul Solutions
podcasts
schatkamer vol downloads
Waarom ik stop met zakelijk Facebook
Een pakkende presentatie in 1,5 uur kit
Jacqueline Hulleman presentaties als integere marketing
Marie-Louise Anthonissen interview eigenzinnig ondernemerschap
nieuwsbrief
3 dingen waar je als zp'er niet zonder kan
zin en onzin van een niche, meerdere talenten zp'er
zin en onzin niche
groeien als ondernemer
creatiever werken aan je onderneming
Creative Soul Solutions podcast, creatief zijn met wat je hebt
5 timesavers
website-stappenplan
Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer
Creative-Soul-Solutions-Heleen-Moes
groei
Creative Soul Solutions - play, laten we vaker spelen met marketing
marketing websites zzp plannen uit je hoofd halen
search show play grow
keuze last van schouders
creativiteit in je onderneming
onderscheiden zp marketing
als je het gevoel hebt dat er meer in zit
kapitaal in je content, creative soul solutions
Creative Soul Solutions structuur content
tactisch denken
perfectie
het voordeel van snel
speed solution sessie
zomer reflectievellen, pauze als zp'er
Creative Soul Solutions websitetips
Creative soul voeden door uit te zoomen
Focus Zinvol
Geld als boomerang
Creative Soul Solution doorbreken
Creative Soul Solutions - blogberen op de weg