Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer

Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen

Wekelijks neem ik een kijkje in de keuken van andere eigenzinnige zp’ers. Wat is hun kijk op Search, Show, Play en Grow?

Deze week vroeg ik het aan podiumbouwer Maaike van Kempen. Maaike is mijn vaste partner op gebied van websitebouw.
Op dit moment werken we aan een Website-stappenplan voor in de webshop én we organiseren komende maanden verschillende website-doedagen.

Buiten dat Maaike ontzettend fijn is om mee samen te werken, is ze altijd heerlijk relaxed als ik haar spreek of zie. Tijd om uit te zoeken hoe zij dit voor elkaar krijgt. 

Naam: Maaike van Kempen

Naam onderneming: De online podiumbouwer

Website: podiumbouwer.com

Hoi Maaike, wat doe je precies?

Als online podiumbouwer help ik zelfstandigen hun talent zichtbaar te maken. Hoe beter ze hun talent zichtbaar maken, hoe makkelijker het is voor hun klanten om hen te vinden.

Ik help mijn klanten aan een online podium, meestal in de vorm van een nieuwsbrief of website. Ik maak die voor hen en met hen. Maar echt belangrijk vind ik dat ze vervolgens onafhankelijk van mij of andere techneuten ermee kunnen werken. De instructies die ik meegeef zijn altijd op maat en persoonlijk.  

Je moet je toch niet indenken dat je voor elk wissewasje aan je website iemand in moet schakelen?

Waarom doe je het werk wat je doet?

Ik vind het heel belangrijk dat mensen doen waar ze goed in zijn en zich goed bij voelen. Het talent dat mijn klanten hebben, is nodig om de wereld vooruit te helpen. Niet iedereen weet dat talent naar buiten te brengen, of durft het.  

Mijn rol is om hun talent zichtbaar maken zodat hun klanten hen weten te vinden. Zo bereikt hun talent zijn doel en helpen we samen de wereld een beetje mooier te maken.

Wat vind je het allerleukste aan je werk?

Ik kan enorm genieten van de successen van mijn klanten!

Ik geniet ook van het nauwe samenwerken met mijn klanten. Het uitzetten van de eerste piketpaaltjes, de puntjes op de i van een project. Maar als ik zie dat mijn klanten zelf aan de slag gaan krijg ik een kick. Als ik hun nieuwsbrieven in mijn inbox krijg, als ik zie hoe ze hun blogs gebruiken en hun webshop vullen. Dan glunder ik van oor tot oor!

Waar ben je trots op?

Dat ik de tijd heb genomen om te voelen waar mijn eigen talent lag en waarvan ik energie kreeg. Dat ik door dat proces te weten ben gekomen wat ik te doen heb, wat mijn sterke kanten zijn en welk type mensen bij me past.

Ik ben er trots dat het me nog steeds lukt om die tijd en ruimte te nemen, zodat ik kan blijven merken of het klopt en op tijd kan bijsturen.

Zo blijft mijn werk en mijn bedrijf bij me passen.

Search

> Wat was jouw grootste eye-opener op gebied van je ondernemerschap?

Dat ik niet hoef te lijken op ‘de ondernemer’. Ik had een beeld van hoe ondernemers horen te zijn. Ondernemers waren namelijk jakkerende mensen die 24/7 voor hun klanten draven, zwoegend en zwetend. Het waren mensen die alleen maar werken voor het geld en krampachtig steeds nieuwe manieren zoeken om aan geld te komen. Het waren mensen die zichzelf wegcijferen omdat de klant iets vraagt. Ten koste van zichzelf, hun familie en vrienden.

Ik heb geleerd dat ik niet zo hoef te zijn. Het past mij niet. Ik kan succesvol zijn zonder te jakkeren.

> Wat zijn jouw uitdagingen?

Mijn uitdaging is steeds dicht bij mezelf zijn en blijven. Hoe meer ik mijzelf de ruimte geef die ik nodig heb, hoe beter ik kan werken voor mijn klanten. Zelfzorg bevordert mijn creativiteit, intuïtie en energie.

Zo weten mijn klanten bijvoorbeeld dat ik soms extra tijd neem om te reageren op hun mail. Die ruimte heb ik nodig. Net als de ruimte om alleen te zijn. Ik vind het heerlijk om alleen thuis of onderweg te zijn. Zo nu en dan ga ik ergens alleen logeren. Soms om te niksen, soms om onwijs veel werk te verzetten.

Het doet me goed om hazelnootjes voor chocopasta te kraken, te kliederen met ecoline en water of een tijdje over de Oude Maas te staren. Daar knapt een mens van op!

> Wat doe je als je een vraagstuk hebt waar je niet uitkomt?

Ik geloof dat van nature mijn copingstrategie ‘kop in t zand’ is. Als ik lastige dingen op mijn pad heb, probeer ik eerst te doen of ze er niet zijn. Dat hou ik meestal niet lang vol waarna ik erken dat ik er iets mee moet.

Dan wil ik soms zo snel mogelijk een knoop doorhakken omdat duidelijkheid me het meeste helpt. En soms neem ik juist de tijd om te verzinnen over de oplossing.

Wat me meestal ook goed helpt is in gesprek te gaan. Al schrijvend met mijzelf. Of juist in gesprek met collega’s, vrienden of mijn partner.

Show

> Wat doe jij om jezelf en je aanpak zichtbaar te maken?

Het werken vanuit ‘n vastomlijnd plan werkt voor mij minder goed. In tegenstelling tot ‘hoe het hoort’, doe ik dat vrij intuïtief en ongestructureerd. Dus ik blog en vlog zodra ik daar energie voor voel en inspiratie heb. Soms ga ik er een dagdeel voor zitten om mijn inspiratie op weg te helpen. Maar vaak ontstaat het pardoes. Dan klopt het het best. Er popt als het ware iets op dat ‘geboren’ moet worden.

> Wat zou je in je werk nog heel erg graag eens willen doen?

Ik zou heel graag nog meer mensen zelfstandig maken, zodat zij hun bedrijf en hun projecten nog beter onder de aandacht kunnen brengen.

Ook het samen werken met collega’s om klanten verder te helpen wil ik uitbreiden. 

Play

> Hoe voeg je eigenzinnigheid toe aan je leven?

Mmm, moeilijke vraag! ik weet niet hoe je dat toevoegt. Ik denk dat iedereen eigenzinnig is en dat dus als vanzelf in zijn leven heeft?

> Hoe voeg je eigenzinnigheid toe aan je werk?

Wat ik wel doe is mijn eigenzinnigheid tonen. Ik verstop het niet. Ik heb gemerkt dat hoe meer ik mijn eigenzinnigheid deel, hoe sterker ik me voel en hoe meer ik de klanten aantrek die bij me passen.

> Hoe voeg jij eigenzinnigheid toe aan je marketing?

Ik geloof in beweging. Dat betekent ook dat je soms de boer op moet met iets dat nog niet helemaal uitgekristalliseerd is, waar nog typefouten inzitten of wat nog niet compleet is. Ik vind het fijn om ook imperfectie te delen. Niet dat ik dat altijd bewust inzet, maar ik vind het niet erg als dat zichtbaar is.

Door dat voor te leven hoop ik voor mijn klanten de drempel te verlagen om zich ook te laten zien.

Grow

> Wat betekent groei voor jou?

Niet zoveel. Groei zegt me niet zoveel als ontwikkeling. Ontwikkeling is rijker, het gaat over beweging in een richting en bijbehorende kwaliteit. Kwaliteit van werken, het eindproduct, van het leven.

Ontwikkeling heeft respect voor de fases die daarbij komen kijken. Dus soms een fase met volop energie, soms van een periode van bezinning, soms van tijd van snoeien, soms een tijd van zaaien.

Ik ben ambitieus, maar vooral qua kwaliteit van mijn ontwikkeling en de ontwikkeling van mijn bedrijf. Niet zozeer qua aantal klanten of omzet.

Tenslotte

> Welk advies zou je aan andere zp’ers willen geven?

Neem voldoende rust. Rust om te reflecteren op je werk en de relaties met je klanten. Rust om steeds te voelen of het klopt.

Zo’n dosis rust is een vorm van zelfzorg die je helpt sterk te blijven, die je helpt de juiste koers te varen, die je helpt integer je bedrijf te voeren.

> Wat zou jij willen weten van andere zp’ers?  

Ik kijk vol verbazing (en soms enigszins jaloers) naar ondernemers met eindeloze hoeveelheden energie. Aan hen wil ik vragen: Hoe doe je dat? Hoe overleef je je dagen met zoveel werk, ontmoetingen en deadlines? Hoe volg je al die trainingen, lees je al die boeken en hoe kan het dat je dan ook nog je marketing tip top in orde hebt? 

Hoe krijg je jezelf zo belastbaar en welke tip kun je mij geven?

Waar vind je Maaike?

Website

 Instagram

 Twitter

 YouTube

 Facebook

 LinkedIn

En je vindt Maaike als gastexpert in de Creative Souls Business Club.

En we werken samen aan een tof nieuw product:

De présale start volgende week. Wil je dit niet missen? Laat hier je mailadres achter.

Lees ook deze Creative Soul Solutions:

5 timesavers
website-stappenplan
Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer
Creative-Soul-Solutions-Heleen-Moes
groei
Creative Soul Solutions - play, laten we vaker spelen met marketing
marketing websites zzp plannen uit je hoofd halen
search show play grow
keuze last van schouders
creativiteit in je onderneming
onderscheiden zp marketing
als je het gevoel hebt dat er meer in zit
kapitaal in je content, creative soul solutions
Creative Soul Solutions structuur content
tactisch denken
perfectie
het voordeel van snel
zomer reflectievellen, pauze als zp'er
Creative Soul Solutions websitetips
Creative soul voeden door uit te zoomen
Focus Zinvol
Geld als boomerang
Creative Soul Solution doorbreken
Creative Soul Solutions - blogberen op de weg