zin en onzin niche

Goed te weten: een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen eerder in de online community van de Creative Souls Business Club*

De zin en onzin van een niche

Wie zich een beetje in marketing verdiept komt al snel op de ‘kies je niche’ kwestie uit. Dé stelling dat je maar beter kunt profileren als expert in 1 bepaald vakgebied om zo makkelijker klanten aan te trekken. Maar heeft deze stelling anno 2018 nog wel zin?

Ik schreef mijn overpeinzingen op papier en ben benieuwd hoe jij hierover denkt…

 

We leven in een verwarrende periode waarin we worstelen met de naweeën van de culturele opvattingen van onze ouders. Zij groeiden op met het idee dat je je leven lang 1 beroep of rol vervult. Deze opvatting zit hierdoor onbewust ook diep in onze wortels geaard, maar anno 2018 is er niemand die ik ken die maar goed is in 1 ding.

De keuzevrijheid en emancipatie waar diezelfde ouders hard voor hebben gevochten heeft geleid tot een generatie met multi-talentvolle mensen. Mensen die het beste van meerdere werelden in zich dragen en hiermee prachtige waarde hebben te bieden.

Het gevoel je te moeten conformeren

Afgelopen jaren ontving ik tientallen ondernemers aan mijn tafel die hier het levende bewijs van zijn. Ik merkte hun worsteling om hun talenten te verpakken in heldere diensten en woorden, omdat ze zich volgens de geldende marketingnormen moeten conformeren aan het kiezen van een niche.

Het zijn mensen die veel verschillende interesses hebben. Ze zijn van nature nieuwsgierig, autodidactisch en pakken graag nieuwe dingen op. Het kan gebeuren dat ze na een kennismaking met een nieuwe interesse redelijk snel verder gaan naar het volgende, wat voor de buitenwereld over kan komen alsof ze makkelijk opgeven of niet weten wat ze willen. Dit beeld kunnen ze hierdoor ook over zichzelf hebben, terwijl ze feitelijk gewoon heel ontdekkend en vaak ook innovatieve denkers zijn.

Zelf worstelde ik ook heel wat af. Ik nam de nichekeuze serieus om helderheid te scheppen voor de buitenwereld en te voldoen aan geldende marketingwetten. Onbewust hield ik mezelf hierdoor kleiner dan nodig.

Alles kan veranderen

Langzamerhand denk ik dat het tijd is om af te rekenen met de gevestigde marketing-opvattingen. Alles kan veranderen, dat dus ook.

Ik geloof niet meer in de traditionele niche tactiek.

Ik geloof in het samenvoegen van delen om een sterk geheel te maken.

Ik geloof in het tentoonspreiden van de verschillende krachten die mensen rijk zijn.

Ik geloof ook in de intelligentie van je volgers en klanten om jouw verhaal te snappen, ook als die afwijkt van de geldende opvattingen.

Kijk, ik vind in de basis niets mis met het benoemen van een niche, maar ik denk wel dat het begrip niche kneedbaar is. In mijn optiek hoef je niet te kiezen voor één bepaald beroep. Juist de diversiteit in iemands aanpak maakt dat er hele bijzondere ondernemingen ontstaan die zich begeven op snijvlakken van meerdere expertises.

Wanneer je bijvoorbeeld rondkijkt in bedrijfstakken die zich bezighouden met retail zie je dat ook gevestigde merken een steeds diverser aanbod in de markt zetten. Bol.com verkoopt niet alleen maar boeken. Bij een Karwei koop je naast klusartikelen ook stylish verantwoorde inrichtingen en wat is precies de niche van Philips?

Die bedrijven weten prima combi’s te maken die klanten moeiteloos accepteren en zelfs omarmen.

Ook als dienstverlener is dit iets om bij stil te staan. Wat kun jij combineren zodat je niet het idee hebt concessies te moeten doen door te kiezen uit je kwaliteiten?

Helpen vanuit een breder perspectief

Je kunt heus prima jouw kennis over voeding mixen met je fysiotherapie-praktijk en je ervaring als acupuncturist. Hoe geweldig is het wanneer je hiermee mensen vanuit een veel breder perspectief kunt helpen aan een betere gezondheid?

Je kunt als kledingstylist ook mensen coachen op innerlijk vlak. Innerlijk en uiterlijk zijn zo sterk met elkaar verweven, door dit in te zien en mensen bepaalde inzichten te geven bereik je 10 keer meer dan met het kopen van een mooie jurk alleen.

En laatst wees iemand me op dit mooie voorbeeld: een prikkelend blog waarin liefde voor onderwijs en stijl wordt gecombineerd. Voor de lezer vele malen meer aansluitend bij zijn/haar leefwereld want een leerkracht is natuurlijk ook in meer dingen geïnteresseerd dan alleen het onderwijs.

Ik durf te wedden dat deze ondernemers met veel plezier werken omdat ze zonder veel beperkingen al hun expertises een plek kunnen geven in hun onderneming. Ze hoeven geen concessies te doen; ze ontwikkelen zichzelf en helpen anderen op een veel diepere manier dan voorheen.

Dit is precies wat de wereld nodig heeft op dit moment, een stuk verdieping. De tijd dat je een studie volgde en dit vanzelfsprekend de rest van je leven bleef doen is voorbij.
En wat me ook opvalt is dat er in al die combinaties steeds meer aandacht is voor verdieping in de innerlijke wereld van mensen. We snappen inmiddels heel goed dat veel zaken in verband staan met elkaar, dat vergt een driedimensionale aanpak.

De praktijk

Maar hoe pak je het met betrekking tot merkontwikkeling en je communicatie precies aan als je meerdere expertises wilt vangen in één onderneming?

Dit is een onderwerp wat me nauw aan het hart ligt. Volgende week licht ik het daarom uitgebreid toe in een nieuwe podcast op Soundcloud of Itunes. Ik deel mijn eigen verhaal en geef praktische tips wat je zelf kunt doen om je talenten ten volste te benutten.

Wil je hiervan een berichtje ontvangen? Meld je dan aan voor m’n wekelijkse solution mail (en ontvang direct een handige checklist met 22 manieren om een merk te bouwen wat op alle fronten klopt bij hoe je gezien wilt worden.)

*De Creative Souls Business Club is een community voor ondernemers die niet in hokjes passen. Je vindt er een kennisbank met checklists, werkvellen en verdiepingsartikelen met informatie die een stap verder gaat dan de materialen die ik gratis deel op mijn andere kanalen. Je kunt er live chatten, vragen stellen en je werk promoten. Daarnaast organiseren we maandelijks workshops en pop-up bijeenkomsten in Rotterdam en Utrecht.
Lees hier
 hoe je lid wordt.

Illustratie: Michel van Hillo

Lees ook deze Creative Soul Solutions:

zin en onzin van een niche, meerdere talenten zp'er
zin en onzin niche
groeien als ondernemer
creatiever werken aan je onderneming
Creative Soul Solutions podcast, creatief zijn met wat je hebt
5 timesavers
website-stappenplan
Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer
Creative-Soul-Solutions-Heleen-Moes
groei
Creative Soul Solutions - play, laten we vaker spelen met marketing
marketing websites zzp plannen uit je hoofd halen
search show play grow
keuze last van schouders
creativiteit in je onderneming
onderscheiden zp marketing
als je het gevoel hebt dat er meer in zit
kapitaal in je content, creative soul solutions
Creative Soul Solutions structuur content
tactisch denken
perfectie
het voordeel van snel
zomer reflectievellen, pauze als zp'er
Creative Soul Solutions websitetips
Creative soul voeden door uit te zoomen
Focus Zinvol
Geld als boomerang
Creative Soul Solution doorbreken
Creative Soul Solutions - blogberen op de weg