Gastblog door Maaike van Kempen

Maaike van Kempen is online Podiumbouwer en een typische eigenzinnige ZP’er. Regelmatig schuiven klanten bij haar aan de keukentafel om op weg geholpen te worden. Ze helpt ze met een een website, webshop, e-mailing, e-book, online cursus of meer zichtbaarheid op sociale media. Soms doet ze het voor hen, soms doet ze het samen met de klant. En het liefst leert ze je hoe je het zelf kunnen doen.

In de aanloop naar de training Nieuwsbrieven, waar begin je aan, schreef ze onderstaande gastblog.

nieuwsbrief

Wortel niet breed, maar diep

Op mijn fietsje, hondje naast me, zonnetje op m’n knar. Het is net na 1 uur als ik het park in fiets. ’s Ochtends werkte ik aan de website van een klant en ’s middags staat ‘t volgende project gepland. Ook weer voor een klant. Als het lukt schrijf ik nog een nieuwsbrief. Al een tijdje broed ik op een onderwerp voor mijn nieuwsbrief. Ook nu, op mijn fietsje. 

Nergens in de stad mogen honden los. Gelukkig is er die ene strook in dit park waar het wel mag. Ik zet mijn fiets aan de kant, laat Pablo los en stop de riem in mijn zak. Nog geen 20 stappen verder ligt een boom op het pad. Van de storm van even geleden natuurlijk. Jammer dat we niet verder kunnen. Ik besluit de boom eens goed te bekijken terwijl de hond rondscharrelt.

Het moet een hoge boom geweest zijn. Lang en slank heeft hij daar gestaan. Door het ontbreken van de boom valt het licht nu ook anders op ‘t pad. Hoe lang zou hij daar gestaan hebben? 10 jaar? 50 jaar? Ik vraag me af waarom hij omgewaaid is. Is hij afgebroken omdat hij hij hol en rot was?

Is je contact oppervlakkig?

En dan zie ik het. Hij is met wortels en al uit de grond gekomen. Zijn wortelgestel is duidelijk zichtbaar. In een cirkel rond de boom. Met een doorsnede van een meter of wat. De reden waarom hij is omgegaan wordt me nu ook duidelijk. Zijn wortels bleven aan de oppervlakte. Hij heeft ondiep geworteld. Maximaal een halve meter dik is het wortelgestel. Te ondiep dus. Te oppervlakkig.

En dat brengt me bij het contact met mijn (potentiële) klanten. Hoe is dat contact eigenlijk? Ik vraag me af wat ik over het contact met mijn klanten kan leren van deze boom. Is mijn contact breed en oppervlakkig en waar kan het nog wat dieper wortelen?

Geen algoritmes bepalen of mijn bericht vertoond wordt

Hoe spreek ik mijn klanten? Hoe weten ze van mijn bestaan? Hoe zien ze mij? Hoe vaak horen ze van mij? Wat is er in het contact tussen ons? In hoeverre sluit ik aan bij hun behoeftes?

Ik bedenk me dat, doordat ik mijn nieuwsbrief heb, ik dicht bij hen kan komen. Geen algoritmes die bepalen of mijn bericht vertoond wordt, zoals bijvoorbeeld op Facebook.

Ik heb dus zelf in de hand wat, wanneer en hoe mijn klanten mijn informatie lezen. Onafhankelijk van het businessmodel van een derde.

Geen vluchtige, versnipperde aandacht zoals op Twitter.

Mijn nieuwsbrief zit in hun inboxen. En mail lees je met een ander soort aandacht dan de zoveelste update in je tijdlijn. Ik zit daar weliswaar onregelmatig, maar wel met een inhoud die écht aansluit. Dat merk ik aan de bedankmailtjes die ik vaak krijg. Het is bovendien een nieuwsbrief waarin ik me laat kennen. Ik krijg er steeds fijne reacties op en haal er ook klanten uit.

Al met al kan ik het contact, tussen mij en mijn potentiële klant, niet oppervlakkig noemen.

Als ik even niet mail omdat ik ‘in een storm zit’ en 100 andere dingen aan het doen ben, blijft de band die ik heb met mijn lezers. Het contact dat ik heb opgebouwd heb via de nieuwsbrief is diepgeworteld en stormbestendig.

Maak jij al gebruik van een nieuwsbrief om het contact met jouw klanten stormbestendig te maken?

Wortel niet alleen breed, maar wortel vooral diep.

Wil je leren hoe je een nieuwsbrief ontwikkelt op een manier die bij jou past?
Op 9 maart leer ik je je eigen nieuwsbrief-formule maken waar je keer op keer profijt van hebt.

Lees ook deze Creative Soul Solutions:

Minimalistisch ondernemenCreative Soul Solutions
Hoe kies je je juiste richtingCreative Soul Solutions
wat past echt bij jou podcast Creative Soul SolutionsCreative Soul Solutions
podcasts
AVG online co-werkplaats Creative souls business club
schatkamer vol downloads
Waarom ik stop met zakelijk Facebook
Een pakkende presentatie in 1,5 uur kit
Jacqueline Hulleman presentaties als integere marketing
Marie-Louise Anthonissen interview eigenzinnig ondernemerschap
nieuwsbrief
3 dingen waar je als zp'er niet zonder kan
zin en onzin van een niche, meerdere talenten zp'er
zin en onzin niche
groeien als ondernemer
creatiever werken aan je onderneming
Creative Soul Solutions podcast, creatief zijn met wat je hebt
5 timesavers
website-stappenplan
Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer
Creative-Soul-Solutions-Heleen-Moes
groei
Creative Soul Solutions - play, laten we vaker spelen met marketing
marketing websites zzp plannen uit je hoofd halen
search show play grow
keuze last van schouders
creativiteit in je onderneming
onderscheiden zp marketing
als je het gevoel hebt dat er meer in zit
kapitaal in je content, creative soul solutions
Creative Soul Solutions structuur content
tactisch denken
perfectie
het voordeel van snel
speed solution sessie
zomer reflectievellen, pauze als zp'er
Creative Soul Solutions websitetips
Creative soul voeden door uit te zoomen
Focus Zinvol
Geld als boomerang
Creative Soul Solution doorbreken
Creative Soul Solutions - blogberen op de weg