onderscheiden zp marketing

‘Jezelf onderscheiden’.

Als je je een beetje verdiept in marketing zie je deze term al snel voorbij komen. 
Het klinkt aannemelijk, maar kan al snel als een zware wolk boven je hoofd hangen. 

Vind jij het lastig om te bedenken wat dat onderscheidende in jouw geval zou kunnen zijn? De oplossing ligt dichterbij dan je denkt.

Als je leert voor een vak volg je netjes de lessen die op je opleiding worden aangeboden. Ben je eenmaal klaar met je opleiding dan ga je je vak in de praktijk brengen.

In het begin zul je vaak nog varen op je kennis uit je opleiding, maar gaandeweg ga je hier een eigen sausje over heen gooien en ontwikkel je eigen methodes.
Bijna niemand houdt zich in zijn werk puur aan de materie zoals je hem geleerd hebt tijdens je opleiding. Denk maar aan autorijden. 

Waar je zelf niet bij stil staat

De werkwijzes die jij jezelf eigen maakt ontwikkel je niet van de ene op de andere dag. Dit gaat heel geleidelijk. En omdat dit zo geleidelijk gaat sta je er zelf vaak helemaal niet bij stil dat wat jij doet heel eigenzinnig is.

Je vindt jouw ‘rijstijl’ waarschijnlijk heel vanzelfsprekend en kunt je misschien niets eens voorstellen dat je het op een andere manier zou doen.
Dit maakt dat veel ondernemers moeite hebben met hun marketing. Ze zien simpelweg niet de bijzondere waarde van wat ze doen en benoemen dit niet in hun communicatie. 

Wat irriteert je?

Een goede manier om eens van een afstandje te kijken naar wat jou nou anders maakt is door te kijken wat jou irriteert in je vakgebied.

Misschien is dat een bepaalde vastgeroeste gedachte of overtuiging.
Misschien is het een manier van aanpak.
Misschien is het de manier waarop jouw collega’s hun diensten hebben geprijsd.

Als jij hier andere gedachtes over hebt en dit eigenzinnig aanpakt, heb je een geweldig punt om in je marketing uit te vergroten.

Je kunt dit benoemen tijdens je verkoopgesprekken, verwerken in je webteksten en uitlichten in je blogs. Misschien kun je jouw werkwijze zelfs wel verpakken tot een methode en hier een naam voor verzinnen. Zo maak je het voor mogelijke klanten veel makkelijker om te zien waarin jij anders bent van anderen. 

Andere manieren

Naast het kijken naar wat je irriteert in je vakgebied zijn er nog veel meer manieren waarmee je kunt bouwen aan een onderscheidend merk.

Wil je hier eens persoonlijk over sparren? 
Kom eens langs voor een echt gesprek.

Lees ook deze Creative Soul Solutions:

Ego vs zielCora Verhagen
Relaxed ondernemen dankzij een katalysator projectCora Verhagen
Minimalistisch ondernemenCreative Soul Solutions
Hoe kies je je juiste richtingCreative Soul Solutions
wat past echt bij jou podcast Creative Soul SolutionsCreative Soul Solutions
podcasts
AVG online co-werkplaats Creative souls business club
schatkamer vol downloads
Waarom ik stop met zakelijk Facebook
Een pakkende presentatie in 1,5 uur kit
Jacqueline Hulleman presentaties als integere marketing
Marie-Louise Anthonissen interview eigenzinnig ondernemerschap
nieuwsbrief
3 dingen waar je als zp'er niet zonder kan
zin en onzin van een niche, meerdere talenten zp'er
zin en onzin niche
groeien als ondernemer
creatiever werken aan je onderneming
Creative Soul Solutions podcast, creatief zijn met wat je hebt
5 timesavers
website-stappenplan
Eigenzinnig ondernemen volgens Maaike van Kempen, online podiumbouwer
Creative-Soul-Solutions-Heleen-Moes
groei
Creative Soul Solutions - play, laten we vaker spelen met marketing
marketing websites zzp plannen uit je hoofd halen
search show play grow
keuze last van schouders
creativiteit in je onderneming
onderscheiden zp marketing
als je het gevoel hebt dat er meer in zit
kapitaal in je content, creative soul solutions
Creative Soul Solutions structuur content
tactisch denken
perfectie
het voordeel van snel
speed solution sessie
zomer reflectievellen, pauze als zp'er
Creative Soul Solutions websitetips
Creative soul voeden door uit te zoomen
Focus Zinvol
Geld als boomerang
Creative Soul Solution doorbreken
Creative Soul Solutions - blogberen op de weg